
Саопштење са 16. сједнице
Конкуренцијски савјет Босне и Херцеговине је на 16. сједници одржаној 7. новембра 2024. године у Сарајеву донио Одлуку у предмету покренутом против више привредних субјеката у Босни и Херцеговини због повреде одредаба Закона о конкуренцији у јавним набавкама.
Доношењем предметног Рјешења Конкуренцијски савјет је казнио привредне субјекте у укупном износу од 284.927,98 КМ, због закључених забрањених споразума, којима је ограничено тржиште и нарушена тржишна конкуренција на тржишту јавних набавки компјутерске опреме.
Такође, донесено је Рјешење у другом поступку покренутом због повреде одредаба Закона о конкуренцији у поступцима јавних набавки.
Утврђено је да су привредни субјекти „Адо – Транс“ д.о.о. Високо, „Комград – Зе“ д.о.о. Зеница и „Roco Commerce“ д.о.о. Ливно, у поступку јавне набавке „Санација дијела локалне цесте Бреза – Махмутовић Ријека, дионица Булбулушићи – Грабовик“, договорили и усагласили пословну стратегију с циљем утицаја на исход поступка јавне набавке и на тај начин склопили забрањен споразум у смислу члана 4. став (1) тачке б) и ц) Закона о конкуренцији, којим су значајно ограничили и нарушили тржишну конкуренцију на релевантном тржишту.
Конкуренцијски савјет је овим Рјешењем казнио привредне субјекте у укупном износу од 209.801,00 КМ, због закључених забрањених споразума.
Донесено је и Рјешење у предмету покренутом због повреде одредаба Закона о конкуренцији на тржишту пружања услуга дистрибуције и испоруке топлотне енергије системом даљинског гријања.
Утврђено је да је Град Бања Лука, одредбама Одлуке о општим условима за производњу, испоруку и коришћење топлотне енергије и одредбама Одлуке о тарифном систему са Методологијом обрачуна испоручене топлотне енергије, спријечио, ограничио и нарушио тржишну конкуренцију на тржишту пружања услуга дистрибуције и испоруке топлотне енергије системом даљинског гријања у Бања Луци, у смислу члана 4. став (1) тачка е) Закона о Конкуренцији. Предметне одредбе се сматрају ништавим (ex lege) и потребно их је ускладити са Законом о конкуренцији.
Утврђено је да је привредни субјект „ЕКО ТОПЛАНА Бања Лука“ д.о.о. примјеном претходно наведених одредби злоупотријебио доминантан положај на тржишту пружања услуга дистрибуције и испоруке топлотне енергије системом даљинског гријања у Бања Луци, у смислу члана 10. став (2) тачка д) Закона о конкуренцији. Наложено је да „ЕКО ТОПЛАНА Бања Лука“ д.о.о. престане да примјењују одредбе које су проглашене ништавим.
Конкуренцијски савјет је доношењем предметног Рјешења казнио Град Бањалука и „ЕКО ТОПЛАНА“ у укупном износу од 27.500,00 КМ, због склапања забрањеног споразума и злоупотребе владајућег положаја
Поштовање правила конкуренције показује спремност Босне и Херцеговине да приступи тржишту Европске уније, јер унутрашње тржиште, између осталог, почива на принципима који, без обзира на величину и тржишну снагу компаније, јасно прописују правила која морају бити поштована.
Конкуренцијски савјет Босне и Херцеговине наставит ће пратити поступке на тржишту у Босни и Херцеговини и санкционисати свако предузеће које не поштује прописе који регулишу ову област.
Детаљније информације о усвојеним рјешењима биће доступне у наредном периоду.
Дозвољена је концентрација на тржишту обављања апотекарске делатности на територији Републике Српске и Брчко дистрикта Босне и Херцеговине, која настаје тако што привредни субјект Здравствена установа – Апотека „B PHARM“ Нови Град, Босна и Херцеговина стиче удио у основном капиталу привредног субјекта Здравствена установа Апотеке “Др. ГОЛИЋ” Србац, Босна и Херцеговина
Донесено је и Рјешење којим се утврђује да Јавно предузеће „Гријање д.о.о.“ Какањ, Босна и Херцеговина, није злоупотријебило доминантан положај на релевантном тржишту дистрибуције топлотне енергије на подручју општине Какањ.
Донесено је рјешење којим су као неосновани одбијени захтјеви привредног субјекта „Telemach BH“ д.о.о. Сарајево, Босна и Херцеговина, поднесени против:
– привредног субјекта „Телеком Србија“ а.д. Београд, Србија ради утврђивања злоупотребе доминантног положаја, из члана 10. став (2) тач. а), б), ц) и д) Закона о конкуренцији, на тржишту дистрибуције медијских садржаја РТС канала путем КДС, ДТХ и ИПТВ платформи на тржишту Босне и Херцеговине.
– привредних субјеката „Телеком Србија“ а.д. и „Јавне медијске установе Радио Телевизија Србије“, ради утврђивања злоупотребе доминантног положаја из члана 10. став (2) тач. а), б), ц) и д) Закона о конкуренцији, на тржишту дистрибуције медијских садржаја канала РТС-а путем ОТТ платформе.
– привредних субјеката „Телеком Србија“ а.д. и „Јавне медијске установе Радио Телевизија Србије“, ради утврђивања постојања забрањеног споразума, из члана 4. став (1) тач. б) и д) Закона о конкуренцији, на тржишту дистрибуције медијских садржаја РТС канала путем КДС, ДТХ и ИПТВ платформи и тржишту дистрибуције медијских садржаја канала РТС преко ОТТ платформе.
Такође, донесено је Рјешење којим су као неосновани одбијени захтјеви привредног субјекта „Telemach BH“ д.о.о. Сарајево, Босна и Херцеговина, поднесени против:
– привредних субјеката „Телеком Србија“ а.д. и „Јавне медијске установе Радио Телевизија Србије“, ради утврђивања злоупотребе владајућег положаја у смислу члана 10. став 2. тач. а), б), ц) и д) Закона о конкуренцији на тржишту за дистрибуцију медијских садржаја РТС канала путем ОТТ технологије.
– привредних субјеката „Телеком Србија“ а.д. и „Јавне медијске установе Радио Телевизија Србије“, ради утврђивања забрањених конкурентских радњи, из члана 4. став (1) тачка а), б), ц), д) и е) Закона о конкуренцији на тржишту дистрибуције медијских садржаја РТС канала путем ОТТ технологије.
Рјешењем је одбијен као неоснован Захтјев привредног субјекта „Унифарм“ д.о.о. Лукавац, Босна и Херцеговина, поднео против Владе Унско-санског кантона, ради доношења Одлуке о листи лијекова обавезног здравственог осигурања Унско-санског кантона („Службени гласник Унско-санског кантона „број 8/22), у смислу одредби члана 4. став (1) тачка б) Закона о конкуренцији.
Допуштена је концентрација на тржишту снабдијевања непрехрамбених производа, тржишту снабдијевања свјежим воћем, тржишту снабдијевања свјежим поврћем, тржишту снабдијевања некварљивим поврћем у лименкама и стаклу и тржишту снабдијевања слатких намаза у Босни и Херцеговини, а која ће настати из стицања већинске контроле привредног субјекта „Open Pass Limited“, Slema SLM Малта над привредним субјектом „Fortenova Group MidCO B.V“ Амстердам, Холандија.
Допуштена је концентрација учесника на тржишту управљања (издавања) и располагања малопродајним простором на територији Босне и Херцеговине, која ће настати из стицања заједничке контроле од стране привредних субјеката „АЛАФИ РЕ“ д.о.о. Љубљана, Словенија и „ЕРСТЕ“ д.о.о. Загреб, Хрватска над тржним центром “Планет Копер” Копер, Словенија.
Одбачена је пријава концентрације привредних субјеката „Schneider Holding GmbH“ и „Schneider GmbH & Co. KG“, оба из Фронхаузена, СР Њемачка и „IMACO Systemtechnik“ д.о.о. Усора, Босна и Херцеговина, због непостојања обавезе пријаве намјере концентрације, у смислу члана 14. став (1) Закона о конкуренцији.
Покренут је поступак по Захтјеву привредног субјекта „Аеро Центар Крила“ д.о.о. Бања Лука, Босна и Херцеговина, против привредних субјеката „Мтел“ а.д. Бања Лука, Босна и Херцеговина и „Финанц“ д.о.о. Бања Лука, Босна и Херцеговина, ради утврђивања постојања забрањеног споразума из члана 4. и злоупотребе доминантног положаја из члана 10. Закона о конкуренцији.
Одбачена је Пријава концентрације привредног субјекта „АИРСТАР“ д.о.о. Београд, Србија, због непостојања обавезе пријаве концентрације у смислу члана 14. став (1) Закона о конкуренцији.
Донесено је мишљење да измјене и допуне Правилника о општим условима за снабдијевање топлотном енергијом урбаног подручја општине Травник, које је предложио привредни субјект „Унис Енергетика“, нису у складу са Законом о конкуренцији.
У оквиру преосталих тачака дневног реда сједнице усвојени су: План контролних активности у Конкуренцијском савјету за 2024. годину и Интерне процедуре о процесу израде буџета у Конкуренцијском савјету Босне и Херцеговине.