
САОПШТЕЊЕ Конкуренцијски савјет БиХ донио одлуку о условно допуштеној концетрацији
Конкуренцијски савјет Босне и Херцеговине је на 35. сједници одржаној 15. 10. 2025. године донио Рјешење којом се оцјењује условно допуштеном концентрација која настаје стицањем директне контроле привредног субјекта БХ Телеком д.д. Сарајево над привредним субјектом Telemach BH д.о.о. Сарајево.
Поступак је вођен у складу са Законом о конкуренцији БиХ („Службени гласник БиХ“ бр. 48/05, 76/07 и 80/09), а након свеобухватне анализе тржишних учешћа учесника концентрације на тржишту пружања услуга Интернета, фиксне телефоније, те услуга аудиовизуелног садржаја као релевантним тржиштима у производном смислу ове концентрације на подручју Босне и Херцеговине.
Конкуренцијски савјет је утврдио да би неограничено провођење ове концентрације могло довести до нарушавања тржишне структуре и јачања доминатног положаја БХ Телекома, те је предметну концентрацију одобрило уз испуњавање прецизно дефинисаних услова и обавеза, наложених кроз шест мјера, које су учесници дужни испунити како би се отклонили негативни ефекти предметне концентрације на тржишну конкуренцију у роковима утврђеним за њихово испуњење.
У складу са Законом о конкуренцији, учесници концентрације су обавезни;
Мјера број 1 – Учесници концентрације се обавезују да неће повећавати малопродајне цијене фиксне телефоније, услуге дистрибуције аудиовизуелног садржаја и услуге интернета на подручју Босне и Херцеговине, као и постојећих triple и double пакета, изнад индекса THCI који се рачуна на начин: THCI = CPI + X гдје је CPI – званични индекс потрошачких цијена за БиХ (објављује га Агенција за статистику БиХ), а X – корективни фактор који одражава стварне промјене оправданих трошкова пословања (OPEX) уз задржавање постојеће квалитете услуга.
Мјера број 2 – Учесници концентрације се обавезују да ће сви претплатнички уговори са обавезним трајањем о пружању услуга фиксне телефоније, услуга дистрибуције аудиовизуелног садржаја и услуга интернета који су на снази у тренутку закључења трансакције, остати на снази под условима под којима су закључени са учесницима концентрације до истека обавезног трајања претплатничких односа. У случају промјене услова или цијена по критеријумима наведеним у Мјери 1, који су неповољнији за претплатнике, претплатници имају право на раскид уговора без посљедица, у складу са примјењивим секторским прописима.
Мјера број 3 – Подносилац пријаве се обавезује да ће учесници концентрације пословати као одвојени привредни субјекти као и да ће БХ Телеком успоставити механизме осигурања спрјечавања протока информација између радника учесника концентрације, и то у погледу пословно осјетљивих података, што не укључује извјештавање према БХ Телекому и лицима одређеним од стране управе БХ Телекома (чија имена ће бити достављена независном ревизору и Конкуренцијском савјету) везано за извјештавања о пословним резултатима и плановима, финансијским показатељима, подацима потребним за остварења синергијских ефеката између учесника концентрације и међуоператорске односе у погледу велепродајних услуга.
Мјера број 4 – Подносилац пријаве се обавезује да како самостално тако и са Циљним друштвом неће преузети већинску контролу над другим привредним субјектима пружаоцима телекомуникацијских услуга, који послују на тржишту Босне и Херцеговине или дијеловима привредних субјеката.
Мјера број 5 – Подносилац пријаве се обавезује да привредни субјекат Telemach неће аплицирати за Дозволу за кориштење радиофреквенцијског спектра за пружање услуга путем мобилних приступних система.
Мјера број 6 – Подносилац пријаве концентрације се обавезује да у дефинисаном року од 18 мјесеци изврши продају једног дијеле Циљног друштва (Telemach) с циљем смањења тржишног учешћа фиксног интернета привредног субјекта Telemach унутар Босне и Херцеговине за три процентна поена у односу на постојеће стање.
Напомиње се, да до доношења овог рјешења није био достављен потписан уговор о купопродаји, те је правни основ предметне концентрације заснован на потписаном Писму намјере.
Конкуренцијски савјет не доноси одлуку о купопродаји, односно аквизицији, него врши процјену намјераване концентрације, те анализира ефекте који за посљедицу могу значајно нарушавати тржишну конкуренцију, а према критеријумима прописаним чланом 17. Закона.
Ова одлука представља још један корак у досљедној примјени правила конкуренције, те Конкуренцијски савјет континуисано дјелује с циљем осигурања једнаких услова пословања за све привредне субјекте и унапријеђење транспарентности тржишта.
Конкуренцијски савјет ће заједно са именованим Независним ревизором пратити провођење извршавања мјера прописаних Рјешењем, и о истоме јавност ће бити благовремено информисана.